A EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA QUE REVERBERA NAS AÇÕES EM ARTE NOS INSTITUTOS FEDERAIS
Visualizações: 243DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1075Keywords:
Democratic education, Comprehensive education, Art education, Federal Institutes, ENPAIFAbstract
This article reports a documentary study on the relation between art and democratic education within the scope of integral and integrated education at the Federal Institutes of Education, Science and Technology – Federal Institutes. To this end, it brings together Gert Biesta's perspective of democratic education, called, here, education in democracy, with the concept of distribution of the sensible developed by Jacques Rancière. Under this theorization, ten complete texts were analyzed, of the genre “article”, published in the Annals of the National Meeting of Art Teachers of Federal Institutes – ENPAIF, which document teaching/research/extension actions in Art at the Federal Institutes. The complete texts were analyzed from the perspective of Content Analysis and demonstrated that the set of ten texts reverberate the relation between art and democratic education within the scope of integral and integrated education in Federal Institutes. Given this reverberation, it is argued that the proposal for integral education and art education developed in these institutions has a role to play in the debate on democratic education.
Downloads
References
AMARAL, Carla Giane Fonseca do. O ensino de arte nos Institutos Federais: mapeamento de resistências na Educação Profissional e Tecnológica. 2021. 235 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/235591. Acesso em: 2 jan. 2023.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução de Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BIESTA, Gert. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedade. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 21-29, jan./abr. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/29749. Acesso em: 10 maio 2022.
BRASIL. Lei Nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 253, p. 1., 30 dez. 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia: um novo modelo em educação profissional e tecnológica – concepção e diretrizes. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/livreto_institutos.pdf. Acesso em: 6 jun. de 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.
BRASIL. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis Nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 35, p. 1-3, 17 fev. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituições da Rede Federal. Gov.br, Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/rede-federal-inicial/instituicoes. 20 nov. 2022. Acesso em: 12 jun. 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 1, de 5 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 3, p. 19-23, 6 jan. 2021.
CUNHA, Luiz Antônio. Ensino Médio: atalho para o passado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 373-384, abr./jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302017176604
FRIGOTTO, Gaudêncio. A disputa da educação democrática em sociedade antidemocrática. In: PENNA, Fernando de Araujo; QUEIROZ, Felipe; FRIGOTTO, Gaudêncio. (orgs.). Educação democrática: antídoto ao Escola sem Partido. Rio de Janeiro: LPP/UFRJ, 2018. p. 15-32.
GUÉRON, Rodrigo. Arte e política: estudos de Jacques Rancière. AISTHE, Rio de Janeiro, v. 6, n. 9, p. 34-46, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/Aisthe/article/view/289. Acesso em: 13 jun. 2021.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.
PACHECO, Elieser. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010. E-book. Disponível em: http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1013. Acesso em: 10 nov. 2023.
PENNA, Fernando de Araujo. Construindo estratégias para uma luta pela educação democrática em tempos de retrocessos. In: PENNA, Fernando de Araujo; QUEIROZ, Felipe.; FRIGOTTO, Gaudêncio. (orgs.). Educação democrática: antídoto ao Escola sem Partido. Rio de Janeiro: LPP/UFRJ, 2018. p. 111-130.
PENNA, Fernando de Araujo. A defesa da “educação domiciliar” através do ataque à educação democrática: a especificidade da escola como espaço de dissenso. LES: Linguagens, Educação, Sociedade, Teresina, ano 24, n. 42, p. 8-28, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.26694/les.v0i42.9336
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel; ARELARO, Lisete Regina Gomes. BNCC: disputa pela qualidade ou submissão da educação? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação – RBPAE, Brasília, v. 35, n. 1, p. 35-56, jan./abr. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/93094/52791. Acesso em: 10 jun. 2022.
RANCIÈRE, Jacques. Políticas da escrita. Tradução de Raquel Ramalhete et al. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Neto. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
TOMMASELLI, Guilherme Costa Garcia. Escola sem partido: indícios de uma educação autoritária. 2018. 199 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/166392. Acesso em: 3 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.