SCHOOL SCENE FROM THE PERSPECTIVE OF INTERSECTIONALITY

CONTRIBUTIONS TO TEACHER TRAINING AND THEIR PRACTICES

Visualizações: 67

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.913

Keywords:

Cena Escolar; Interseccionalidade; Formação de Professores.

Abstract

This article presents an investigation into the Basic Education school, understanding it as a privileged space for social relationships, in which social markers are highlighted, and, according to practices and eventual relationships, one can contribute to overcoming prejudices or lead to the reproduction of oppression. In this way, the school functions as a disciplinary device of normalization, seeking to homogenize subjects, with those who are far from expected being subordinated. The objective of the investigation was to contribute to the training of teachers and their practices, based on the understanding of intersectionality and reflections on the oppression and subalternization that can occur in the school environment. Intersectionality was taken as an approach to enable reflection on teaching practice and overcoming oppression and subordination in the school space, discussing teacher training from this perspective. As a methodology, we started from the records in the field diary, from the memories of a vivid scene by one of the authors, which took place in a Basic Education school of the Municipal Public Network in a city in the Metropolitan Region of Porto Alegre, analyzing it from time to time. from the theoretical-methodological perspective of intersectionality. It was concluded that this perspective can contribute to the training of teachers and qualification of their practices, through reflections on situations of oppression experienced at school and the search for overcoming them, leading to a school that contributes to social relations, respecting them. the diversity of subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monica Pagel Eidelwein, Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Universidade Federal de Santa Maria

u

Gabriel Eidelwein Silveira, Federal University of Pampa

Professor da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Campus São Borja-RS. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal do Piauí - PPGS/UFPI.

References

REFERÊNCIAS

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen, 2019.

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BILGE, Sirma. Théorisations féministes de I’intersectionnalité. Dogène, 1 (225): 70-88. DOI: https://doi.org/10.3917/dio.225.0070

CAMPOS, Mariana de Lima. Feminismo e Movimentos de Mulheres no Contexto Brasileiro: a constituição de identidades coletivas e a busca de incidência nas políticas públicas. Revista Sociais e Humanas, v. 30, n. 2, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/27310/pdf Acesso em: 17 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/2317175827310

COLLINS, Patricia Hill. Intersectionality: a knowledge project for a decolonizing world? Comunicação ao colóquio internacional Intersectionnalité et Colomialité:

Débats Contemporains, Université Paris Diderot, 28 mar

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma (Org.). Interseccionalidade. tradução Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2020. Disponível em: http://www.ser.puc-rio.br/2_COLLINS.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relacionados ao gênero. Revista Estudos Feministas [en linea]. 2002, 10(1), 171-188[fecha de Consulta 13 de setembro de 2023]. ISSN: 0104-026X. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=38110111 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011

CRENSHAW, Kimberle W. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. In: VV.AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, 2004. Disponível em file:///C:/Users/Win10/Documents/UFRGS/2023/10-%20Psicologia%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Interseccionalidades/IntersecionalidadeNaDiscriminacaoDeRacaEGenero_KimberleCrenshaw.pdf Acesso em: 17 set. 2023.

CRENSHAW, Kimberlé, “Beyond entrenchment: race, gender and the new frontiers of (un) equal protection”. In TSUJIMURA, M. (org.) International perspectives on gender equality & social diversity. Sendai. Tohoku University Press.

EIDELWEIN, Tamires et al. As Ondas do Movimento Feminista e a Luta Feminista no Brasil. Diversidade Sexual e Gênero Perspectivas e Debates no Séc. XXI [Livro Eletrônico]. MACHADO, Gabriella Elderiti; FOLMER, Ivanio; GOERCH, Alberto Barreto. 1 ed. Santa Maria, RS: Arco Editores, 2020. p. 395 - 412.

FANON, Frantz. Em defesa da revolução africana. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1980. p. 36. Sobre o importante legado de Fanon ler: FAUSTINO, Deivison Mendes. Frantz Fanon: um revolucionário, particularmente negro. São Paulo: Ciclo Contínuo, 2018. FANON, Frantz. Em defesa da revolução africana. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1980. p. 36.

FOUCAULT, M. Seguridad, territorio y población. México: Fondo de Cultura Económica, 2006.

FRY, P. (1982a). Da hierarquia à igualdade: a construção histórica da homossexualidade no Brasil. In Para inglês ver: identidade e política na cultura brasileira (pp. 87-115). Rio de Janeiro: Zahar.

GONZALES, Lélia. Primavera para as Rosas Negras: Lélia Gonzales em primeira pessoa. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, Rio de Janeiro, RJ 18 ago. 2018 pág 97.

HIRATA, Helena, Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Dossiê - Trabalho e Gênero: Controvérsias. Tempo soc. 26 (1) • Jun 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/LhNLNH6YJB5HVJ6vnGpLgHz/?lang=pt. Acesso em: 10 set. 2023. https://doi.org/10.1590/S0103-20702014000100005

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e Governamentalidade. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 947-963, out. 2007 947 Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/ Acesso em: 17 set. 2023 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300015

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2014.

OLIVEIRA, Kiusam de. O black power de Akin. São Paulo: Editora de Cultura, 2020.

PORTOCARRERO, Vera. Instituição Escolar e Normalização em Foucault e Canguilhem. Educação & Realidade, [S. l.], v. 29, n. 1, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25424. Acesso em: 17 set. 2023.

SILVA, Celia Regina Reis da. Cabelo Crespo, Corpo Negro na Luta Cultural por Representação Afirmativa da Identidade Negra. Trilhas da História, v.10, n. 19, ago-dez, 2020.

SILVA, Daniel Vieira da. Diálogos sobre Escola e Diferença: uma perspectiva interseccional sobre o cotidiano escolar. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 3, n 1. p.154-169 (mar-jun 2017): Gênero, Sexualidade, Política e Educação. DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2017.29531

VIANNA, Cláudia. Políticas de educação, gênero e diversidade sexual: breve história de lutas, danos e resistências. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

Published

2024-01-03

How to Cite

Eidelwein, M. P., & Silveira, G. E. (2024). SCHOOL SCENE FROM THE PERSPECTIVE OF INTERSECTIONALITY: CONTRIBUTIONS TO TEACHER TRAINING AND THEIR PRACTICES. Interdisciplinary Studies Journal, 5(7), 83–98. https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.913

Issue

Section

DOSSIÊ: Interseccionalidade e Educação: Desafios para Pensar a Educação Escolar

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.