BODY-MIND, AFFECTS, AND EDUCATION

SPINOZIAN ENCOUNTERS

Visualizações: 100

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.619

Keywords:

Immanence, Conhecimento, Body, Formal Education

Abstract

O artigo foi motivado por afecções spinozianas, sobretudo mediante o encontro com sua obra Ética. Na sua trajetória de discussão, a temática Educação não aparece como preocupação explícita; porém, observamos que ele procurou pensar a vida por meio do modo corpo na imanência, cujo conhecimento é o mais potente dos afetos. Ao entendermos que a vida se faz também pela educação, buscou-se estabelecer a relação entre corpo, mente, conhecimento, afeto e educação. Conclui-se que no processo de Educação, seja escolar, seja no mundo da vida, o corpo aluno precisa ser envolvido em encontros adequados, alegres, a fim de que lhe aumente a potência de ser, pensar e agir.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Huanderson Barroso Lobo, Federal University of Amazonas

Ph.D. student in the Postgraduate Program in Amazon Education at the Federal University of Amazonas.

José Vicente de Souza Aguiar , State University of Amazonas

He holds a bachelor's degree in History from the Federal University of Amazonas (1993), a master's degree in Society and Culture in the Amazon from the same university (2000), Specialization in Government Policies, Sustainable Development from the State University of Amazonas, and a Ph.D. in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul. He has experience in the research and teaching of History. He works within the phenomenological theoretical framework with approaches to post-structuralist studies in the field of Education and Science Teaching, with an emphasis on the following topics: school and cultural assets; educational processes in school and non-school spaces with a focus on cultural pedagogies; traditional knowledge; epistemic foundations of science teaching; narratives emerging from modern knowledge about indigenous and non-indigenous peoples in the Amazon. He is currently a professor at the State University of Amazonas, teaching in the pedagogy undergraduate program and the Master's in Science Teaching in the Amazon program (UEA), the doctoral program in the Amazon Network for Science and Mathematics Teaching (Reamec), and the doctoral program in Education in the Amazon (EducaNorte).

References

CORAZZA, Sandra Mara. Currículo e Didática da Tradução: vontade, criação e crítica. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v 41 n.4, 2016. , p.1313-1335 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623658199

CHAUÍ, M. Desejo, paixão e ação na ética de Espinosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

DELEUZE, Gilles. Cursos sobre Spinoza (Vincennes, 1978-1981). 3ª ed. Fortaleza: EdUECE, 2019. Disponível in:http://www.uece.br/eduece/dmdocuments/Cursos%20Gilles%20Deleuze%20sobre%20Spinoza%203%20Edicao%2010Mai2019.pdf. Acesso em 29 de jan de 2021

FOUCAULT, Michel. Estratégia poder-saber (Ditos e Escritos, vol. 4) Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

FRAGOSO, Emanuel Angelo da Rocha. O conceito de Liberdade na Ética de Benedictus de Spinoza. Revista Conatus - Filosofia de Spinoza, Fortaleza, v.1, n.1, 2007.

LAPOUJADE, David. Potências do Tempo. Tradução de Hortencia Santos Lencastre. – 2. Ed. São Paulo: n – 1 edições, 2017.

RIZK, Hardi. Compreender Spinoza. 2ª ed. Petrópolis-Rj: Vozes, 2010.

SPINOZA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. Tradução de Tomaz Tadeu

Published

2023-11-19

How to Cite

Lobo, H. B., & Aguiar , J. V. de S. (2023). BODY-MIND, AFFECTS, AND EDUCATION: SPINOZIAN ENCOUNTERS. Interdisciplinary Studies Journal, 5(6), 39–60. https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.619

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.